Wanneer u aan de bouwsector denkt, denkt u vaak aan mannen. Wat zeg ik? Haantjes. Wie is het sterkte? Wie weet het meeste? Bluffen en meters maken. Sinds april dit jaar hebben wij een dame in dienst die haar mannetje wel weet te staan. Whitney is haar naam en zij voelt zich helemaal thuis in deze mannenwereld. In haar blog vertelt ze u waarom ze graag met mannen werkt en wat de voordelen van een vrouw in de bouw zijn.

Whitney-BrouwersZink-websiteGeregeld vragen mensen mij: “Wat heb je in hemelsnaam als vrouw in deze sector te zoeken?”. Ik heb bij diverse bedrijven gewerkt waar voornamelijk mannen werkten. Van wegenbouw tot aan beton en platte daken tot aan oud ijzer. Momenteel ben ik vertegenwoordigster bij Brouwers Zink en verkoop ik dus non-ferro metalen. Ik durf wel te zeggen dat ik de lompigheid, flauwe grappen over het vrouwelijke volk en openbare scheten inmiddels gewend ben. Maar zoals ik zelf altijd zeg: Alles went behalve een vent!

Mannen zijn over het algemeen duidelijk en direct. Ze weten wat ze willen. Wanneer er problemen zijn, worden deze ook meteen face2face opgelost. Dit in tegenstelling tot vrouwen onder mekaar. Juist dat is tevens één van de redenen waarom ik graag met mannen werk.

Voordelen van een vrouw in de bouw
Deze stoere mannensector is niet voor elke vrouw weggelegd. Je moet natuurlijk wel je mannetje kunnen staan. Met veel zelfvertrouwen, enthousiasme en een beetje zelfspot open je vaak deuren die voor andere gesloten blijven. Met vrouwelijke eigenschappen kun je veel teweeg brengen. De vrouwelijke openheid en kwetsbaarheid wekken al gauw vertrouwen op. Natuurlijk ben je vaak bevooroordeeld voordat je binnenstapt, maar wanneer je weet waarover je praat, sta je met 1-0 voor! Doe ik ook nog eens die leuke lippenstift op, dan kan mijn dag niet meer stuk.

Wanneer je laat zien dat je het wilt en kan, krijg je van alle kanten veel respect. Ook qua kennis moet je sterk genoeg in je schoenen staan. Je moet niet bang zijn om vieze handen te krijgen. Je moet weten hoe jouw producten worden verwerkt en hoe jouw relaties deze moeten gaan gebruiken. Dus die hakken uit en een bouwhelm op! Het komt erop neer dat je jezelf wel enigszins moet bewijzen. Dat is niet erg. De bouw is een erg traditionele sector en het duurt vaak langer om een verandering door te voeren dan in andere sectoren. Vrouwen benaderen de markt en het product vaak met meer inlevingsvermogen. Zij richten zich op mensen en emotie. Het zijn immers ook mensen die zaken doen met mensen binnen een bedrijf. Vrouwen zijn niet bezig met scoren en het behalen van bepaalde targets. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je jezelf verplaatst in je relatie, gemeende interesse toont, waarmaakt wat je zegt en de juiste service biedt, veel meer respect krijgt. Zelfs meer dan wanneer je even komt laten zien hoeveel jij weet en voor welk mooi prijsje jij iemand iets kan verpatsen. Vrouwen zijn zelf geboren verkopers en ervaren kopers. Het is voor ons dan ook van nature om vanuit de koper te redeneren.

Wist u overigens dat slechts 5% van de werknemers in de bouwsector vrouw is? Ondanks dat we toch al in 2015 leven blijft het voor de meeste mannen vreemd om een vrouw in de bouwsector te zien. Sommige mannen weten zich vaak totaal geen houding te geven wanneer je de steigers op komt of jouw bedrijf komt vertegenwoordigen. Een week later praten ze er nog steeds over. En dat is goed! Laat ze juist maar praten. Laat zien wie je bent en wat je voor je relatie kan betekenen.